انواع مدل های ترازوی آزمایشگاهی

وزن کردن و اندازه گیری همیشه از مهم ترین نکات و پارامترها در فعالیت های علمی یا محیط های علمی مانند آزمایشگاه است. برای آنکه با انواع مدل های ترازو آزمایشگاهی آشنا شوید، باید در ابتدا ساختار ترازو را بشناسید و اهمیت کارکرد آن در فعالیت های علمی آگاهی پیدا کنید. کارکرد اصلی ترازو وزن کردن مواد و استفاده از میزان وزن آن ها در محاسبات آزمایشگاهی است. در این مقاله به بررسی انواع مدل های ترازو که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد می پردازیم تا در صورت نیاز به چنین وسیله ای اطلاعات لازم و کافی برای خرید آن را داشته باشیم.

ترازو چیست؟

ترازو وسیله ای است که قدمت آن به هزاران  سال پیش می رسد و از گذشته تا به کنون برای وزن کردن اجسام و مواد به کار می رفته است. میزان وزن اجسام و مواد همیشه از پارامترهای بسیار مهم بوده است. گاهی وزن بالای یک ماده می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند و باید از وزن آن کاست.

گاهی هم وزن بسیار پایین یک ماده چالش های مهمی ایجاد می کند. برای آنکه بتوان تشخیص داد چه مقدار ماده برای یک فعالیت آزمایشگاهی مورد نیاز است، باید از ترازوهای مخصوص آزمایشگاه استفاده کرد.

چرا ترازوی آزمایشگاهی؟

در آزمایشگاه ها و محیط های علمی مانند آزمایشگاه ها که فعالیت ها و آزمایش های علمی صورت می گیرد، از اجسام و مواد بسیار سبک نیز استفاده می شود. برای آنکه بتوان میزان دقیق چنین موادی را محاسبه کرد باید از ترازویی بهره برد که قابلیت وزن کردن در مقادیر بسیار سبک و پایین را داشته باشد.

چنین ترازوهایی در انواع مختلف در آزمایشگاه ها به کار می روند. تفاوتی که این ترازوها با دیگر ترازوهای معمول دارند، دقت آن ها در وزن کردن مواد تا میزان بسیار سبک است. البته با وجود قابلیت وزن کردن مواد بسیار سبک، قابلیت وزن کردن مواد با وزن های بسیار زیاد از این ترازوها سلب شده و باعث خرابی آن ها می شود.

انواع ترازوی آزمایشگاهی

ترازوهای آزمایشگاهی بر اساس دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. از مهم ترین دسته بندی هایی که برای ترازوهای آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‎گیرد، میزان دقت ترازو است. ترازوهای آزمایشگاهی در دقت های مختلفی از 1 گرم تا 000001/0 گرم تقسیم بندی می شوند. استفاده از ترازوهایی با دقت بسیار بالا در آزمایش های بسیار خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر تقسیم بندی که برای ترازوهای آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‎گیرد، میزان ظرفیتی است که این ترازوها می توانند درون خود مواد را جای دهند. این پارامتر نیز در خرید ترازو آزمایشگاهی بسیار تأثیرگذار است.

برخی از ترازوها دارای مخزن بزرگی روی خود هستند و درنتیجه مواد با حجم بالایی را می توان با آن ها وزن کرد. برخی دیگر نیز دارای مخازن کوچکی هستند و تنها مواد با حجم بسیار پایین را می توان با آن ها وزن کرد.

مهم ترین نکات در خرید ترازوی آزمایشگاهی

برای خرید ترازوی آزمایشگاهی به نکات بسیار مهمی باید توجه کرد که چنین نکاتی می تواند تأثیر بسیار زیادی در خرید شما داشته باشد. قبل از آنکه بخواهید ترازوی آزمایشگاهی را خریداری کنید، باید از نوع استفاده خود آگاهی داشته باشید.

نوع و میزان کارکردی که شما از ترازو انتظار دارید در انتخاب مدل، برند، دقت، ظرفیت و دیگر پارامترهایی که برای خرید ترازو استفاده می شود، تأثیر بسزایی دارد. اگر شما به ترازویی برای وزن کردن مواد با دقت 001/0 در حجم پایینی نیاز داشته باشید، خرید ترازو با دقت بیشتر و ظرفیت بسیار بالا، برای شما اقتصادی نمی باشد و خرید صحیحی به شمار نمی رود.

مکان مورد استفاده نیز از دیگر پارامترهای مهم در خرید ترازو است. گاهی امکان دارد ترازو در یک آزمایشگاه مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. درنتیجه باید نسبت به مواد شیمیایی و محیط های این چنینی از خود مقاومت نشان دهد تا در طولانی مدت بتوان از آن استفاده کرد.

کلام آخر

امروزه استفاده از ترازوهای آزمایشگاهی برای وزن کردن مواد با دقت بسیار بالا، به امری طبیعی و معمول در آزمایشگاه ها تبدیل شده است. برای آنکه بتوان ترازویی خریداری کرد که تمامی نیازهای شما را پوشش دهد، باید از نوع کارکرد آن ترازو برای خود آگاهی داشته باشید. سپس بر اساس نیاز خود به شناسایی انواع مدل های ترازوی آزمایشگاهی بپردازید و بهترین آن را خریداری کنید.

ترازوی آزمایشگاهی مکانیکی

ترازوهای مکانیکی آزمایشگاهی به دلیل قابلیت حمل، عمر طولانی و سهولت استفاده در انواع فعالیت های آزمایشگاهی، ابزارهای بسیار مفیدی هستند. به طور مثال ترازوهای فنری را می توان به آسانی در آزمایشگاه نگه داری کرد و برای اندازه گیری وزن مواد از آن بهره برد. امروزه فناوری دیجیتال با سرعت بسیاری در حال پیشرفت است و صنعت توزین نیز تفاوت بسیاری کرده است. با دقت روزافزون، عملکرد بی سیم و برنامه های وزن کشی پیچیده، ترازهای دیجیتالی سال ها است که پا به میدان گذاشته اند و هر سال هوشمندتر می شوند؛ بنابراین چرا هنوز ترازهای مکانیکی در آزمایشگاه ها مورد نیاز است؟ این مقاله به بررسی ترازو آزمایشگاهی مکانیکی و اهمیت مقیاس های مکانیکی می پردازد.

چرا از ترازوی مکانیکی استفاده کنیم؟

اکثر ترازوهای دیجیتالی با کارایی بالا برای محیط های آزمایشگاهی ساخته می شوند، برای کارهای میدانی یا هنگام حرکت در مکان های خاص که استفاده از ترازوهای دیجیتالی توجیه پذیر نیست، از ترازوی آزمایشگاهی مکانیکی استفاده می شود.

 جابجایی مکرر و داشتن سطح تعادل برای انجام کار میدانی در زمین های با پستی وبلندی در بهترین حالت کاری، امری پرمخاطره است. از طرف دیگر، ترازوهای مکانیکی ماشین های اندازه گیری قوی و گران قیمتی هستند که می توانند نتایج مطلوبی را در سخت ترین محیط ها تولید کنند.

علاوه بر این، ابعاد این دستگاه ها به نحوی است که قابل حمل هستند و می توانند به راحتی در کوله پشتی ها برای حمل ونقل و کارکرد مناسب قرار گیرند.

ترازوی مکانیکی چیست؟

ترازوی مکانیکی، دستگاه توزین دقیقی است که برای اندازه گیری وزن یک شیء یا ماده کاربرد دارد و نیازی به منبع تغذیه ندارد. این دستگاه ها معمولاً ارزان هستند و برای حمل ونقل مشکلی ندارند و به آسانی حمل می شوند.

همچنین برای آموزش مفاهیم اندازه گیری جرم به دانش آموزان در مدارس، دستگاه های ایده آلی هستند. برخی از انواع ترازوهای آزمایشگاهی مکانیکی را می توان برای اندازه گیری اعمال نیرو، مقاومت و کشش استفاده کرد.

انواع ترازوهای مکانیکی

انواع ترازوهای مکانیکی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد در ادامه موردبررسی قرار گرفته است. این دستگاه ها در اندازه های مختلف و قابلیت های متفاوت استفاده می شود:

ترازوهای آویزان

ترازوهای آویزان مکانیکی دارای ساختار ناهموار و قلاب محکمی هستند که به کاربران اجازه می دهد با خیال راحت اقلام معلق را وزن کنند. این ترازوها دستگاه های مکانیکی قابل اعتماد، دقیق و محکمی هستند که معمولاً در محیط های صنعتی مانند انبارها یا عملیات تولید برای وزن کوله و کیسه استفاده می شوند.

ترازهای سه گانه

تراز سه گانه یک دستگاه توزین بسیار دقیق است که وزن یک جسم را با استفاده از سه تیر محاسبه می کند. هر تیر دارای یک حالت کشویی است. تیرها به یک نوار لغزنده خطی متصل است که از صفر به صورت تک رقم وزن جسم را شمارش می کند.

وزن های مواد مختلف متفاوت هستند و برای آزمایش دقت دستگاه بهتر است از سنگین ترین و سبک ترین ماده استفاده کنید که بهترین نتایج را برای شما داشته باشد.

نیروسنج

نیروسنج یک ترازو تخصصی است که برای اندازه گیری مقاومت و کشش نیرو در مقیاس نیوتن استفاده می شود. این ابزار به طور معمول ترازوهای کوچکی بوده که دارای اتصالات قلاب می باشند و برای استفاده در آموزش کلاس، روش تحقیق و آزمایش ایمنی، ایده آل هستند.

قابل ذکر است که نیروسنج ها در مدل دیجیتالی نیز موجود است؛ اما مدل مکانیکی آن دارای ابعاد کوچک تر و عمر بیشتری است و نیازی به منبع تغذیه انرژی نیز ندارد.

ترازو فنری

ترازوهای فنری نوعی از ترازوهای کوچک و جیبی هستند که برای دانشجویان و متخصصان آزمایشگاه ها ایده آل هستند. از این ترازوها می توان برای اندازه گیری نیروهایی استفاده کرد که برابر با نیروی کششی بر جسم در برابر نیروی گرانش است.

ترازوی فنری برای اندازه گیری اوزان ساده و در مقیاس های کوچک به کار می رود. این ترازو ساختار ساده ای دارد، ابعاد کوچکی دارد و قابل  حمل است. قسمت های اصلی این ترازو فنر، قلاب ثابت و درجه نمایش وزن جسم یا مواد مورد نظر است.

کلام آخر

ترازوهای آزمایشگاهی مکانیکی از جمله ترازوهایی هستند که بسیاری از محدودیت های ترازوهای دیجیتالی را ندارند و در بسیاری از محیط های غیر ایمن مانند آزمایشگاه های صحرایی یا برای محیط های نیمه حرفه ای مانند آزمایشگاه های مدارس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 کابان تجهیز 

آدرس : تهران  ، خیابان آزادی بعد از یادگار امام - نرسیده به چهار راه بهبودی نبش کوچه زمانی ساختمان 133 طبقه چهارم واحد 5

ایمیل : info@kabantajhiz.com

خط ویژه : 02166009000 

موبایل: 09122200108

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 248
نمایش همه
علاقه مندی ها ()